چند زبان در جهان وجود دارد؟

یقیناً افراد بسیاری می خواهند بدانند که در جهان هستی چند زبان وجود دارد یا بهتر است بگویم مردمان این کره خاکی به چند زبان صحبت می کنند! طبق گزارشی که از طرف روزنامه واشنگتن پست در 23 April سال 2015 منتشر گردید زبانهای رایج را در 7 نقشه و نمودار مورد بررسی قرار داده است .
با توجه به این گزارش شما درک خواهید کرد که سایر نقاط جهان به چه صورتی متنوع از نظر زبان هستند .
1. در تمام جهان حدود 7102 زبان رایج است که طبق گزارش بیشترین این زبان ها در قاره آسیا (حدود 2301 زبان) و سپس قاره آفریقا (حدود 2138 زبان) می باشد همچنین در کشورهای اقیانوسیه حدود 1313 زبان و در قاره های آمریکای شمالی و جنوبی به تعداد تقریبا 1064 زبان زنده وجود دارد و در آخر هم قاره اروپا می باشد که حدود 286 نوع زبان دارد.
زبان‌های زنده‌ی دنیا
2. نمودار بعدی به ما نشان میدهد که حدود دو سوم جمعیت جهان به یکی از 12 زبان بزرگ جهان صحبت می کنند و زبان مادریشان یکی از این 12 زبان است .
رتبه اول – زبان چینیایی: حدود 1.39 میلیارد نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه دوم – زبان هندی و اردو: حدود 588 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه سوم – زبان انگلیسی: حدود 527 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه چهارم – زبان عربی: حدود 467 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه پنجم – زبان اسپانیایی: حدود 389 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه ششم – زبان روسی: حدود 254 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه هفتم – زبان بنگالی: حدود 250 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه هشتم – زبان پرتغالی: حدود 193 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه نهم – زبان آلمانی: حدود 132 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه دهم – زبان ژاپنی: حدود 123 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه یازدهم – زبان فرانسوی: حدود 118 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رتبه دوازدهم – زبان ایتالیایی: حدود 67 میلیون نفر به این زبان سخن می گویند .
رایج ترین زبان‌های دنیا
3. پراکندگی چندین زبان بزرگ جهان در کشور های مختلف
برخی از زبان های بزرگ دنیا نه تنها زبان رسمی کشور خودشان هستند بلکه سایر کشورهای جهان نیز به آن زبان سخن می گویند . جالب است ! با این نمودار بیشتر آشنا شوید .
ترتیب استفاده ی زبان‌ها
همانطور که ملاحظه می نمائید زبان انگلیسی از رایج ترین زبانهای دنیا می باشد که نه تنها زبان رسمی چندین کشور در جهان است بلکه گویندگان آن زبان با توجه به نمودار فوق در 101 کشور دیگر نیز وجود دارد ور در آن کشورها این زبان به عنوان زبان اصلی و رمسی شناخته شده است .
همچنین زبان عربی نیز به عنوان زبان رسمی یا یکی از زبان های رسمی 60 کشور جهان می باشد. زبانهای فرانسوی ، چینی و اسپانیایی نیز به ترتیب در 51 ، 33 و 31 کشور جهان به عنوان زبان رسمی و رایج می باشد. و اما زبان شیرین فارسی نیز در جایگاه ششم این رنکینگ قرار دارد که گویندگان آن در 29 کشور جهان آن زبان را به عنوان زبان رسمی و یا یکی از زبان های رسمی خود پذیرفته و بدان صحبت می کنند. و زبان های دیگر نیز در جایگاه های پایین تر قرار گرفته اند که با توجه به نمودار می توانید از جایگاه آنها و تعداد کشورهایی که به آن زبان ها صحبت می کنند آشنا شوید.
4. انگلیسی در کنار کشورهای آیالات متحده، انگلیس و آسترالیا زبان رسمی 35 کشور دیگر جهان است که شامل کشورهای بیلیز (آمریکای لاتین)، بوتسوانا (آفریقای جنوبی)، کانادا (آمریکای شمالی)، کامرون (آفریقای غربی)، اریتره (آفریقای شرقی)، گانا (آفریقای غربی)، فیجی (اقیانوسیه)، هند (آسیای جنوبی)، گویان (آمریکای جنوبی)، ایرلند (اروپای غربی)، جامایکا (آمریکای لاتین)، کینیا (آفریقای مرکزی)، لایبیریا (آفریقای غربی)، لیسوتو (آفریقای جنوبی)، ملاوی (آفریقای جنوبی)، نمیبیا (آفریقای جنوبی)، نیجر (آفریقای جنوب غربی)، زلاند نو (اقیانوسیه)، پاکستان (آسیای جنوبی)، فلپین (آسیای شرقی)، پاپوا نو گنی (آسیای شرقی و اقیانوسیه)، پیورتو ریکو (آمریکای لاتین)، رواندا (آفریقای مرکزی)، سودان جنوبی (آفریقای مرکزی)، جزایر سولومون (اقیانوسیه)، سرالیون (آفریقای جنوب غربی)، سوازیلند (آفریقای جنوبی)، ترینیداد و توباگو (آمریکای جنوبی)، تانزانیا (آفریقای مرکزی)، اوگاندا (آفریقای مرکزی)، ونواتو (اقیانوسیه)، آفریقای جنوبی (آفریقای جنوبی)، زامبیا (آفریقای مرکزی جنوبی) و زمبابوه (آفریقای مرکزی جنوبی)، می‌شود
کشورها با زبان رسمی انگلیسی
نکته جالب در این گزارش این است که زبان انگلیسی، زبان رسمی تشریح شده توسط قانون (de jure official language) در کشورهای ایالات متحده، انگلیس و استرالیا نمی‌باشد.
5. با توجه به تصویر زیر درمی یابیم که اکثر زبانها توسط تعداد انگشت شماری از مردم جهان صحبت می شود و با توجه به همین امر حدود نیمی از زبانهای دنیا تا پایان قرن از بین خواهند رفت. این زبانها در جنگل های بارانی آمازون ، آفریقای مرکزی و جنوبی ، قاره استرالیا ، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه صحبت می شوند .
زبان های در خطر انقراض
6. نمودار زیر نشان می دهد که کدام زبانها خواهان یادگیری زیادی را در کشورهای خارجی دارند !
این گزارش نشان می دهد که زبان انگلیسی پرطرفدار ترین زبان خارجی برای یادگیری در جهان است ، لازم به ذکر است که تقریباً حدود 1.5 میلیارد نفر در جهان این زبان را که زبان مادریشان نیست را انتخاب کرده و یاد می گیرند. زبانهای فرانسوی (حدود 82 میلیون نفر یادگیرنده) ، زبان چینی (30 میلیون نفر یادگیرنده) ، زبان آلمانی و اسپانیایی (هر یک حدود 14.5 میلیون نفر یادگیرنده) ، زبان ایتالیایی (8 میلیون نفر یادگیرنده) و زبان ژاپنی (3 میلیون نفر یادگیرنده) هم از جمله زبانهای بزرگی هستند که بیشترین تعداد طرفدار و فراگیرنده خارجی را به خود اختصاص داده اند .

Comments

Popular posts from this blog

ضرورت مکالمه به زبان آلمانی در کشور آلمان

آیا از زبان بدن و نشانه های آن چیزی می دانید؟

گرامر در زبان انگلیسی